1.2.08

Интервю с гм Бартоломей Мачея (Полша)




Моля, разкажете ни малко повече за скорошния турнир в Маалот-Таршиха, Израел?
Разболях се преди началото на турнира. За щастие след намесата на силни лекарства температурата ми скоро се върна в нормални нива, и преди средата на турнира бях пълен с енергия. За съжаление крайния ми резултат беше много лош най-вече заради тежките цайтноти в които попадах, причинени от трудна за обяснение и нетипична за мен умора в крайната фаза на почти всяка партия. Това доведе до невероятно много груби грешки
Планирате ли да играете в Пловдив?
Да, разбира се. Досега съм пропуснал само едно Европейско Индивидуално Първенство. Не играх миналата година в Дрезден, тъй като вече се бях класирал за Световната купа от Кушадасъ’2006.
Каква е турнирната Ви програма до тогава?
Москва опен, шампионат на Полша, Гауздал (Норвегия) и няколко... турнира по тенис на маса, включително мачове за лигата.
Имате ли някаква специална подготовка преди важни турнири?
В двадесети век се подготвях много по-сериозно преди важни турнири. Например, посветих месец за да се подготвя добре за Световното първенство в Лас Вегас. Сега зависи от много неща. Понякога просто отивам на турнир дори без никаква подготовка. Предпочитам да съм свеж; нещо повече-има периоди, в които нямам достатъчна мотивация да работя или играя шах. Все пак миналата Световна Купа беше изключение. Бях много добре подготвен и мотивиран. Това определено ми помогна да победя Виктор Лазничка и Теймур Раджабов.
Вече сте бил европейски шампион. Беше ли трудно да се спечели титлата? Можете ли да ни разкажете нещо повече за турнира в Батуми?
Точно преди шампионата успях да взема последните си два изключително трудни изпита в Университета на Варшава. Нямах никаво време за подготовка, в последните две седмици спях средно по 3-4 часа на ден и бях изтощен. Когато пристигнах в Батуми първата нощ спах 14 часа! Турнирът започна много лошо за мен, тъй като загубих още в първия кръг. За щастие след това нещата вървяха само към по-добро. Спечелих седем от оставащите дванадесет партии. За решаваща смятам победата ми с черни срещу Дмитри Яковенко в седмия кръг. В този момент съперникът ми имаше внушителните 6.5/7. От този момент нататък се утвърдих в групата на лидерите. А след успешния дванадесети кръг поведох еднолично. Реми след тежка борба с Вадим Милов в последния кръг се оказа достатъчно за да стана шампион.
Как бихте обяснили факта, че в историята на ЕИП ело-фаворитът никога не е ставал шампион?
Това не е истина. През 2004 Васил Иванчук беше номер едно по ело и спечели шампионата
Смятате ли за справедливо квотите за Световно Първенство да се делят поравно между двете европейски първенства?
В официално писмо от 10.03.2006 адресирано до членовете на ЕШС (Европейски Шахматен Съюз) бордът на АПШ (Асоциация на Професионалните Шахматисти) предложи да се установи математическа зависимост между номера на квалификационните места и наградния фонд. Числото на квалификационните места за всеки Европейски Шампионат на двугодишен цикъл да се определя от размера на наградния фонд на всяко първенство. Има известни технически проблеми в гореспоменатото предложение, но аз смятам че те са незначителни и лесни за коригиране.
Били ли сте някога в България? Какво мислите за нашите хора, култура, кухня?
Участвах на ЕОП 2003 в Пловдив на първа дъска на Полския национален отбор. Бях болен по време на целия турнир, но въпреки всичко спечелих индивидуален сребърен медал по перформанс (2762).
Мисля, че България не се различава много от Полша. Ние сме славяни като вас, след втората световна война и двете страни попадат под влиянието на СССР; почти две десетилетия назад възстановихме независимостта си. Имам добри приятели измежду българските шахматисти. Говоря отлично английски и руски, и дори мога да разбера много български думи. Но е очевидно, че не мога да го говоря.
Какви са очакванията Ви относно турнира?
Ами, в последно време отново съм болен, а турнирът ще се проведе в Пловдив. Добри знаци за едно добро представяне.
Благодаря Ви за отделеното време и успех в предстоящите турнири!
Интервю на Деян Божков

No comments: